måndag 13 maj 2013

Skriver i Fria tidningen om mitt lektörsskap i Liv i Sverige

I senaste numret av Fria tidningen skriver jag en krönika om upplevelserna och insikterna jag fått av att vara lektör i Föreningen Liv i Sverige senaste tre åren:  
 
"Efter att ha läst ett trettiotal inskickade manus, som flera av dem blivit utgivna böcker, har jag fått en hel del nya kunskaper och insikter. Bland annat har jag fått uppleva hur vi i Sverige medvetet och omedvetet systematiskt håller vår...a invandrade landsmän som talar med accent nere. Och hur en invandrad person påverkas av det. Detta tack vare Anamarija Todorovs diktsamling "Brytningen", som kom ut på Mångkulturcentrums förlag lagom till Botkyrka internationella bokmässa förra helgen.
Genom Lars-Erik Strands "I skuggan av en trasig barndom", som kom ut på Atremi förlag förra året, har jag fått erfara hur uppväxten med en psykiskt sjuk och missbrukande mamma kan prägla en människas liv.
Och i RoseMarie Sjöbergs "Man går inte ifrån man och barn" (Faun Förlag) från 2011 har jag fått tränga in i hur det kan vara att som liten flicka växa upp med en självständig mamma som bryter mot normen i ett litet uppländskt 1950-talssamhälle där alla känner varandra.
För läsare som vill upptäcka berättelser bortom den lättillgängliga kändissörjan vi invaderas av överallt ifrån finns andra valmöjligheter. Gripande, omskakande och roliga livshistorier. Böcker där författaren inte står i vägen för sin berättelse."

Inga kommentarer: