måndag 27 december 2010

Inte rim

Till årets julklappar har jag knappt rimmat alls. Trots att jag brukar lägga ner en hel del tid och energi på rimmen på julklapparna jag, och även flera som U, ger bort. Förmodligen är det att det blivit alltmer professionellt rimmande som fått mig att ta en paus. Och på julen rimmar ju alla andra, så då kan jag låta bli, tänker jag. Det blev några spontana rim på några av U:s paket och något till, men inte mer. En sak slog mig dock, när flera andra julfirare också verkat ha tappat rimlusten, att julklappsuppdelningen blir bra enformig och grå utan rim: Från, till, önskar, tack tomten. Om och om igen, om och om igen. Sövande.
Men kanske behövde jag den där julsömnen. För redan den här veckan blir det dagsversrim till två olika uppdragsgivare från mitt tangentbord. Och nästa vecka blir det verser till fem uppdragsgivare. Rimmaråret är inte på väg att ta slut, utan har inte ens börjat. Nästa vecka skriver jag vers till inte mindre än fyra dagstidningar, tre helt nya uppdragsgivare. Roligt!

Inga kommentarer: