söndag 5 december 2010

Dagens dagsvers: Skräckutvecklingen

Idag är det premiär för mina verser hos en helt ny uppdragsgivare - i ett nytt land! Jag debuterar nämligen som dagsversmakare i Hufvudstadsbladet i Helsingfors, Finlands största dagstidning på svenska. En väldigt bra och snygg tidning, som fått pris för sin fina utformning. Varje söndag kommer jag att skriva vers där. Jag är förstås mycket stolt. Särskilt roligt att skriva i en dagstidning igen, dagsversens ursprungliga miljö.
Under några år skrev jag sporadiskt vers i Upsala Nya Tidning, fint illustrerade av Stina Wollter och Peter Johnson. Roligast var det när Johannes Nesser var redaktör, sedan var det som att luften gick ur sidorna där verserna publicerades. Jag tröttnade till slut och vände mig mer mot fack- och förbundspressen, där energin och intresset var större.
Från och med årsskiftet kommer jag också att skriva dagsverser i minst tre svenska dagstidningar. Det är roligt att jobba för dagstidningar med sin särskilda puls, snabbhet och sina hängivna läsare. Jag länkar här på bloggen vartefter.
Här kan ni läsa versen "Skräckutvecklingen", se det fina utrymmet, layouten av versen och den fina presentationen av mig och mina verser i Hufvudstadsbladet.

5 kommentarer:

Jane Morén sa...

Vad kul! Grattis! By the way: Helsingfors är en av de städer jag verkligen gillar, den har ett magiskt fotoljus och känns hemma på något sätt.

Granne med potatisodlaren sa...

Och Huvudstadsbladet hör till våra favoriter. Härligt att luta sig tillbaka i Kulturens hus med en Hbl och en kopp te.

Victor Estby sa...

Tack, Jane och Eva! Ja, HBL och Helsingfors har jag också alltid tyckt om.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Grattis Victor! Vilket kul uppdrag.

Victor Estby sa...

Tack, Eva! Ja, det är verkligen jätteroligt!