torsdag 25 mars 2010

Researchar på Kungliga Biblioteket

Sitter på Kungliga Biblioteket och researchar lite inför en intervju i eftermiddag. Har redan klarat av en intervju idag. Om drygt en timme är det dags för nästa. Tänk att det finns något sådant som KB, där det bara är att sätta sig framför en dator och få tillgång till gratis Internet och alla artiklar och böcker som getts ut i Sverige (och en hel del utomlands). Brukade alltid gå hit, till mikrofilmsarkivet, och researcha innan Internet blev ett bekvämare alternativ. När jag kommer hit kan jag sakna tiden innan det mesta bara går att leta fram genom ett par knapptryckningar. Men allt går ju inte att får fram genom att googla, så fortfarande kommer jag att besöka KB då och då. Känns mer som research på riktigt.
Undrar förresten hur många gånger kungen har varit här. Går säkert att hitta i rullorna här, det med.

1 kommentar:

Kim M Kimselius sa...

KB är en fantastisk plats som ger mig rysningar av lycka när jag går dit! Vilket inte sker så ofta eftersom KB ligger alltför långt från Blekinge.
Det är en stor njutning att sitta på ett bibliotek och arbeta. I alla fall på de bibliotek där det fortfarande är lugnt och tyst.