lördag 27 mars 2010

Dagerman skrev nog för dagen

Gjorde just klart en vers till en av mina uppdragsgivare. Men är lite osäker på om den sitter till hundra procent. Ska låta U läsa den när hon är tillbaka från en körrepetition. Och sedan ska jag låta versen ligga till sig över natten, som vanligt. En av mina stora förebilder som dagsversmakare, Stig Dagerman, porträtteras i dag i Svenska Dagbladet. Göran Greider har valt ut tre dagsversfavoriter som publiceras i anslutning till reportaget. Jag undrar om Dagerman körde med ligga-till-sig-nätter. Han hade nog inte så stor möjlighet till det, tänker jag, eftersom han skrev dagligen i en dagstidning. Men bra blev det ändå oftast.

2 kommentarer:

Granne med potatisodlaren sa...

Jag kommer ihåg första gången som jag läste en dagsvers av Stig Dagerman. Jag ville bara läsa fler, men så var det någon som berättade att han var död. Då blev jag en sorgsen 17-åring.

Victor Estby sa...

Vilken fin berättelse, Eva! Och roligt att höra att det finns de som gillar Dagerman utan att ha med hans för tidiga död i fascinationen. Jag tror att det är Fred Åkerströms tonsättningar av några av Dagermans dagsverser som är mitt första möte med dem. Ekade i lägenheten i Skärholmen och ut på gården när farsan putsade fönster.