torsdag 25 februari 2010

Spott och inga dikter på Åhléns

Jo, det blev förstås en liten hög bokreaböcker. Prövade att stånga mig in på Åhléns City för att fråga efter Jan Olov Ulléns fina 800-sidiga lyrikantologi "De bästa svenska dikterna". I informationsdisken tittade informationsdamen på mig som hon aldrig hade hört en sådan fråga.
- Nej, vi har inte några dikter alls, sa hon och spottade särskilt ur sig ordet dikter som att hon inte ville ha det för länge i munnen.
Jag har länge tyckt att Åhléns har ett märkligt bokurval. Den som inte vill ha deckare eller de allra mest sålda romanerna passar inte som bokkund hos Åhléns. Är man en sådan kund riskerar man att få boken man vill läsa utspottad på Åhléns hårt marknadsanpassade kommersgolv.
Tänkte att Akademibokhandeln ovanför Sergels torg vore ett säkert kort och det hade det nog varit om butiken inte haft en vattenläcka. Reans första dag och hela butiken måste hållas stängd. Måste kännas bittert. Det hänvisades till den stora butiken på Mäster Samuelsgatan. Fortsatte dit och där låg det högvis med boken jag letat efter. Skönt att man kan lita på Stockholms största bokaffär i alla fall.
Köpte också Carsten Jensens "Vi, de drunknade", Stephen Kings "Duma Key", Tomas Lappalainens "Camorra" (jag har ju både läst Roberto Savianos "Gomorra" och Maja Lundgrens "Myggor & tigrar" så...) och "Stockholm utanför tullarna", en bok jag varmt rekommenderar politikerna i Stockholms stadshus.

5 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Vilken härlig hög! Åhléns bokavdelning är usel! Bara det mest lättsålda och urtrist. Du vet väl att Hedengrens har 50 % på alla svenska böcker i morgon också?

Granne med potatisodlaren sa...

Vad är Stockholm utanför tullarna för bok? Diktantologin verkar vara ett bar reaval. Bra att du är på hugget så att jag får lite information nu när jag glömt bort rean.

Victor Estby sa...

Världs-Eva: Skönt att fler reagerat på Åhléns tråkiga inställning till böcker. En inställning jag tror straffar sig -titta bara hur de skurit ner på utrymmet. Det blir en Moment 22-utveckling. Färre går dit för att utbudet är så begränsat och fantasilöst och då måste Åhléns krympa utrymmet, vilket gör att färre går dit... Och jag såg att du tipsade om Hedengrens, en affär jag besöker alltför sällan. Jag ska dit och titta imorrn. Absolut!

Granne-Eva: "Stockholm utanför tullarna" är en maffig bok på 500 sidor med fina färgbilder och lättillgängliga och sakliga texter om Stockholms förorter. Den där lilla delen utanför innerstaden där majoriteten av stockholamrna bor och som är totalt bortglömd av de flesta av Stockholms innerstadspolitiker och innerstadsjournalister.

Anonym sa...

Jag avundas dig att du har "Vi, de drunknande" oläst och väntande. Det är en alldeles, alldeles underbar läsupplevelse! /Jaana

Victor Estby sa...

Jaana: Jag har alldeles för många underbara läsupplevelser liggande på nattduksbordet. Jag är ju en långsamläsare. ;)