söndag 7 februari 2010

"Snabba Cash" berör inte

Jag hade hoppats mer på filmen "Snabba Cash", som jag såg ikväll. Stör mig på att filmen tappar en dimension från boken - Mrados kamp för att få ta hand om sin dotter. I filmen får han henne mer på halsen, även om han under filmens gång värderar henne allt högre. Det känns klyschigt och gjort så många gånger förut.

Det är inget större fel på skådespelarinsatserna, men ändå berör inte filmen. Trots försök att visa skurkarna JW, Mrado och Jorge som människor når de inte riktigt in i hjärtat. Kanske beror det på att filmen så tydligt är en första del i en trilogi. Det känns lite tafatt, helt enkelt. Medan Jens Lapidus öser på med allt han har i alla ledder - fyrverkerier, fyrverkerier - blir filmen mer ett litet tomtebloss som snabbt falnar när man lämnat biosalongen.

Det är friskt att filmen försöker hitta sin egen historia som går ut ur och in i bokens. Men tyvärr räcker det inte. Filmen lider nog av samma problem som Lapidus andra bok "Aldrig fucka upp": Att ett stort bolag/företag vill ha snabba cash. Publikförakt, skulle jag säga. Det är synd för Lapidus har en talang, liksom filmregissören Daniel Espinosa.

Förlaget/filmbolaget borde låta dem vara, göra allt i sin takt och sedan finnas där och ge hård och varm respons på deras verk. Först då kan Lapidus, Espinosa och publiken få de konstnärliga verk de förtjänar.

2 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Håller med dig Victor. Och Lapidus andra bok var ju bara en slags remake av den första. Filmen lämnade mig totalt oberörd. Nu vill jag veta om du kommer att gilla Farsan!?

Victor Estby sa...

Ja, jag gillade "Jalla! Jalla!", men inte "Kopps", som jag tyckte var väl tramsig. I och för sig tyckte jag lite bättre om den när jag såg om den på TV här om året. Men "Zozo" älskade jag. Att ge Josef Fares pappa, Jan Fares en huvudroll är ett genidrag. Jag har skrattat gott varje gång jag sett trailern. Han är så skön och varm och galen. Jag kan tänka mig att många skolgårdsbarn i vår kommer att skrika: "Fuck you själv!". Det är synd att Josef Fares envisas med att ha med Torkel Petterrson, som jag anser vara en av Sveriges mest överskattade skådespelare. Men jag hoppas att Farsan lyckas skymma hans taffligheter.