fredag 8 januari 2010

Det gäller bara att var lite skum i huvudet

Träffade en mycket god vän och författarkollega idag. Vi pratade inte bara om skrivande, men bland annat. Han fick mig att inse att man kan återanvända samma situation och problem när man skriver. Författarkonst med en sorts klimatvänliga inslag. Byter man sammanhang är ju situationen som ny, om man också använder den på ett nytt sätt. Det är märkligt hur bisatser i samtal med kloka människor kan hjälpa en. Det gäller bara att lyssna och fundera och sedan sätta sig ner och skriva. Eller som poeten Daniel Boyacioglu uttryckte det i en intervju jag gjorde med honom för några år sedan: "...det gäller bara att vara lite skum i huvudet och fundera mycket på saker - vara en grubblare. Ser man något låter man tanken stanna kvar och leker lite med den. Sedan blir det någonting."

2 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

ja du Victor... lite skum i huvet är man nog alltemellanåt!

Victor Estby sa...

Eller hur?! Får minnen från min studenttid när dåvarande "kompisar" hånade mig för mitt skrivande och läsande. Nog var man skum i huvudet enligt dem. Fast de begrep långtifrån hela betydelsen av uttrycket förstås.