torsdag 10 september 2009

Nu är jag inkastare!

Idag kom två tidningar i postboxen, ST Press och Svenskläraren. Och båda har jag verser i eftersom jag skriver där regelbundet. Den tidigare har jag skrivit i nio (!) år för. Den senare är det första numret för. Verserna har hedrande och rejäla placeringar i båda tidningarna på bästa sidan (förutom ettan och sista sidan) - sidan 3.

I Svenskläraren har jag en helsida med bildbyline och en fin vinjett: Victors vers. Det ni! Dessutom kallar redaktionen min sida för "Inkastaren". Den fungerar alltså så att den liksom kastar in läsaren i det aktuella numret. Jag funderar starkt på att lägga till det i min titelförteckning på visitkortet när jag beställer nya. Författare, frilansjournalist & inkastare. Coolt!

Tyvärr har ingen av tidningarna mina verser på nätet. Svenskläraren borde dock ha det snart. Då tipsar jag om det. ST Press-versen kan läsas nedan. Se det som en bonusvers eftersom jag inte lade upp någon igår här på bloggen. Den här är extra fin, eftersom den är skriven på ett klassiskt versmått jag skrivit om tidigare här på bloggen, nämligen terziner. Versen är mycket inspirerad av en av Tage Danielssons magnifika dagsverser också:

Koncentrationssvårigheter på grund av hög ljudnivå i kontorslandskap drabbar 85 procent. Var tredje har tinnitusliknande symtom. Det visar en ny undersökning, skriver NY Teknik.

Hör kontorlandskapsarbetarens sång

Vi tassar lätt och trippar när vi springer
i jätterum som konstigt nog känns trånga
och viskar bara stilla när vi ringer.

Men trots att inga samtal får bli långa
och ingen av oss alla alls vill störa
så blir det snabbt ett oljud för så många.

Med tiden slår det lock för varje öra
förutan att man stoppar in ett finger.
Då slipper man åtminstone att höra.

Inga kommentarer: