tisdag 8 september 2009

Novelltips? Jag?


Blev uppringd av en författarkompis imorse. Han kände sig lite ringrostig i novellkonstens hantverk, eftersom det var länge sedan han skrev noveller. Hur gör man, undrade han. Vad ska man tänka på? Då jag under lång tid arbetat med ett novellsamlingsmanus borde väl jag kunna ha något att säga om detta? Jag hasplade ur mig några, i mitt tycke, självklarheter. Såsom: "Det är bra att veta hur berättelsen ska sluta", "begränsa antalet karaktärer", "undvik alltför många perspektiv" och "det är lättare att låta en novell utspela sig under en kortare tidsrymd". Min kompis verkade i alla fall nöjd när vi avslutade samtalet.
Som tur var skulle han ringa till några till.
Konstigt att det ordmakande man brinner för och ägnar så mycket tid, kraft och tanke kan vara så svårt att klä i ord.

Inga kommentarer: