tisdag 8 september 2009

Dagens dagsvers: Till en Stockholmsmambo

Hälften av alla unga stockholmare bor hemma hos sina föräldrar, jämfört med 44 procent i landet som helhet, enligt en ny undersökning från bolåneinstitutet SBAB. Stockholmsungdomar är mer sugna på att köpa bostadsrätt än ungdomar i resten av Sverige och tycker att det är det viktigt att bo i storstad, skriver Dagens Nyheter.

Till en Stockholmsmambo

Det dröjer tills du börjar gå i livets bostadstrappa -
hos mamma får du stanna tills du själv har blivit pappa.
Du litar blint på bostadsmarknadsvärldens enda tro:
att du får vänta snällt till dess att du kan köpa bo.
Men känns det ändå inte lite lurt på något sätt
att någonting så bostadsfel kan kallas bostadsrätt?

4 kommentarer:

Jane Morén sa...

Precis! Det är illa ställt med bostadsmarknaden.

Victor Estby sa...

Ja, det är ju det. Och eftersom jag var mambo länge själv vet jag precis hur illa.

Annika Estassy sa...

Rolig vers! (Eva tipsade på FB)
Mina egna ungar fick lov att flytta från Stockholm till Linköping för att bo/studera/arbeta. Där finns det nämligen gott om lediga hyresrätter!

Victor Estby sa...

Tack, Annika! Ja, det är en märklig bostadssituation i det här landet. Och visst går det att flytta på sig. Men ska det behövas? Jag håller på med folk på landsbygden: Vill man ha en levande landsbygd (och huvudstad tillägger jag härmed) får man se till att det finns förutsättningar för det.