måndag 6 juli 2009

Inget fall för Faulkner

Nej. Jag lyckades inte. Tog mig åttio sidor in i boken. Sedan tog det tvärstopp efter mycket hackande. Som en gammal krånglig bil. Alldeles för många personer, tvära, röriga tidshopp och personer som växelvis var han och hon. Utan att de genomgått könsbytesoperationer. Dessutom försvann plötsligt skiljetecknen här och där styckevis. Till slut fick jag ge upp. Fast jag avskyr att göra det. Jag vill ge böcker och människor många chanser. Men det finns ett slut för allt.

Istället gav jag mig på debutanten Henrik Petterssons "Jehåvasjäveln" från 2008. Den har jag nästan läst ut efter några effektiva lästimmar ute på Östersjön. Handlar om en ung Malmökille som lämnar sitt Jehovasliv med hjälp av en tjej han blir kär i. Mycket balanserat och inkännande (dömandet får andra hålla på med). Sextio sidor kvar och han håller en fortsatt nyfiken -behärskar Charles Dickens råd till en författare: "Let them laugh, let them cry, let them wait".

Nej, nu ska jag lyssna på min mycket gode vän och författarkollega Sven Olov Karlssons sommarprat i P4 Västmanland från imorse.

Inga kommentarer: