onsdag 22 juli 2009

Igår regn, idag sol


Sol över Värmland och det är lätt att glömma dagar som varit, gårdagen till exempel. Regnet skurade landskapet ordentligt. Vet inte om det blev renare, men kanske något grönare.


Idag häller istället solen ner sitt sken över skrivarstugan med omnejd. Man skulle kunna säga att Värmland gör skäl för namnet. Och imorse blev det frukost på den nyklippta gräsmattan.


Vägen till brevlådan är inte lång och lådan innehåller, om man har tur, en morgontidning att prassla med till morgonteet.
Lite stoff till novellen kom till mig tidigare på morgonen. Jag tänker bra här. Måste vara lugnet och tystnaden. Asfaltsbarn som man är. Till skillnad från Magnus Uggla blir jag inte galen efter en timme på landet. Nu ska jag skriva in morgonstoffet (hade jag varit norrman hade det betytt att jag petat in en morgonfix) i novellen. Och ut i solen och läsa klart "Garp och hans värld".

2 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Härlig morgon i varma Värmland. Här skiner solen men jag gråter bittra tårar efter att ha mördat min iPod i grå oljelasyr.

Victor Estby sa...

Ja, det är väl också en del av världens otrevliga balans: Antingen regndroppar eller tårar. Men en mördad iPod låter ju i och för sig inte som någon större katastrof för en ärrad deckarförfattare som du. :)